YOGAKLASSER 2021

Vi har laget et festivalprogram som er variert, slik at vi har noe for alle. Til enhver tid er det parallelle klasser, en rolig og en mer aktiv klasse. På den måten kan du gjennom dagen kjenne etter hva du selv ønsker å gå på. Programmet er satt sammen på en måte som gjør det mulig å delta hele tiden gjennom festivalhelgen, dette for å gi deg en helhetlig festivalopplevelse. Det er likevel fullt mulig å ta seg en pause fra programmet og heller ta seg et bad eller gjøre noe helt annet i de nydelige omgivelsene på Søndre Sandøy. Hvaler yogafestival skal være noe for alle og enhver. 

9.jpg

Kundalini og movement

Passer for alle nivåer/

Radiant Pranayama Series, : Klassen er fokusert på pusteteknikk og er en blanding av yoga poses, musikk, movement og pusteteknikk. Avspenning med musikk til slutt. (sound healing) 

7.jpg

Sommerflow

SommerFlow er Toves YogaFlow. Herlig vinyasa-der dynamisk yoga i små sekvenser forenes med tilstedeværelse, pust og filosofisk tema. Dette er en aktiv yogaform hvor vi kombinerer bra trening for kroppen og godt påfyll for hodet. Vi beveger oss fra yogaposisjon til yogaposisjon i flyt med pusten i korte og lengre flyt-serier. Deilige strekker og styrkebyggende posisjoner forenes. La denne praksisen være en stund der du kan møte deg selv og din kropp akkurat der du er. Uten forventninger, uten press. Et sted der du bare kan være. Et sted du kan styrke opp kroppen, så vel som å mykne opp kropp og sinn. Et sted du kjenner at du får påfyll. Varmt velkomme

4.jpg

Lydreise

Denne yogaklassen starter meditativt liggende/sittende og endre opp i dans til deilige rytmer.

4.jpg

Be the movement

Hvordan overfører vi vår tilstedeværelse i yogapraksisen til resten av livet? I denne timen utforsker vi dette gjennom bevegelse. Med utgangspunkt i vinyasa yoga åpner vi så opp for elementer fra capoeira og andre akrobatiske former. Det er en uhøytidelig time på gresset der vi leker med noen utfordrende sekvenser, samtidig som vi praktiserer kontakt med vårt indre. 

3.jpg

Energy yoga

Dette er en innholdsrik og dynamisk yogaklasse hvor posisjonene utøves i flyt bundet sammen med pusten.

Klassen starter rolig, med fokus på pust og tilstedeværelse og introduksjon av pusteøvelse som løfter energien.

( Gjennom pusten i øvelsene øker man sirkulasjonen  i kroppen og man kan dermed gi slipp på spenninger. )

I den dynamiske delen gjør vi solhilsner og stående klassiske yogaøvelser i flyt som ikke er for avanserte. 

Vi holder også noen øvelser lengre, det blir da særlig fokus på hofteåpnere og rotasjoner.

Det blir også innslag av hormonyoga, hvor vi stimulerer hormonkjertelene, gjennom strekk eller  press og pust.

Klassen avsluttes med avspenning og meditasjon.

 

Klassen passer for alle som har gjort litt yoga tidligere.

202576297_766163304072443_6565750339393998437_n.jpg

Feminin yoga

Varmt velkommen til en yogaklasse inspirert av og tilrettelagt for kvinner i alle aldre. Med utgangspunkt i kvinnelig anatomi og et syklisk liv utforsker vi styrken som ligger i det myke, rolige, mørke og feminine - og reetablerer kontakten til denne kilden i oss selv.

 

Vi møtes i en form som representerer livets gang, naturens gang, sykluser og relasjoner, nemlig sirkel. Vi begynner med å lande i sirkelen, oss selv og pusten vår gjennom introduksjon, avspenning og pranayama. 

 

Så går vi inn i en dynamisk flyt som vekker shakti prana - den skapende feminine kraften. Vi ender den fysiske praksisen med roligere tempo og lengre holds, typiske yin øvelser som hjelper oss med å å rette fokus innover i oss selv og nedover mot jorden. 

 

Til slutt legger vi oss godt støttet i Moder Jord sitt fang, klare for en reise innover med veiledet hvile. Praksisen er krydret med vakker musikk, poesi og mantra.

 

Dette er en fleksibel og tilgjengelig praksis som er tilgjengelig for alle kvinner uavhengig av tidligere erfaring med yoga. 

194858074_302516488012460_17802996183293

MediYoga

Medisinsk Yoha er en terapeutisk og meditativ yogaform som har til hensikt å balansere kropp og sinn. øvelsene er kraftfulle, og gjøres med rolige bevegelser i kombinasjon med dype pust. Denne yogaformen passer for alle, og er perfekt strandyoga. 

14.jpg

Prana flow & yin

Dette er din nærværstime. En time der du kan kjenne varme og forløsende flyt bruse. I gjennom liggende og sittende øvelser vil rygg, nakke, skuldre, ben og hoften få rikelig med oppmerksomhet. Du vil kunne kjenne deg fri i egen kropp og sinnet vil lyse opp.

3.jpg

Yogalates med Yin

Klassen starter med rolig oppvarming med myke bevegelser til behagelig musikk. Deretter flyter vi gjennom timen med klassiske pilates øvelser med variasjoner. Vi gjør effektive øvelser som styrker hele kroppen med særlig fokus på kjernemuskulatur. Siste 30 minutter blir en rolig yin del. Denne delen blir mer meditativ, hvor vi blir liggende flere minutter i hver øvelse, målet er å åpne opp i blokkeringer dypt inn i bindevevet.

3.jpg

Deep Hip flow 

I denne klassen vil fokuset ligge mest på å åpne hoftene, men vi er også innom resten av kroppen med både styrkende og strekkende posisjoner. Timen avsluttes med en deilig meditasjon og shavasana.

6.jpg

Myk yinflyt i skogen

En gledesfylt mild yinflyt der vi flyter mellom øvelsene i et rolig meditativt tempo og utforsker øvelsene innenfra og med tilstedeværelse. Dersom været tillater det går vi ut i skogen. I klassen vil vi særlig åpne hjerte- og hofteområdet, med stillinger som får finne sin form ut fra kroppens unike og uendelige intelligens, kombinert med pranayama (pusteøvelser). Tema for klassen er connection; forbindelse. Derfor er skogen et perfekt sted.

Når vi kjenner en økt kontakt innover, til oss selv, styrkes også vår forbindelse til alt og alle omkring oss. Og det er essensen av yoga! 

6.jpg

Yin Bliss

Denne worshopklassen inviterer deg med på en reise inn i kroppens mange lag og indre landskap. Yin-stillingene holdes lenge, som åpner opp for en dypere tilstedeværelse, der kropp og sinn får falle til ro og hente næring innenfra. Yin-stillingene er retten mot bindevevet, og støtter deg i å gi slipp på spenninger kroppslig, emosjonelt og mentalt. Denne klassen vil ha fokus på egenkjærlighet, og vil inspirere deg til å fullt ut ta bolig i deg selv med egenomsorg og verdighet. Det vil være noe mykgjørende flyt mellom stillingene. 

14.jpg

Prana flow & open mind

Prana Flow & open mind: I denne timen vil kropp og sinn kjenne seg åpen, fri og glad. I takt med pusten flyter vi fra sekvens til sekvens til matchende groovy musikk. Et lite vorspiel til kveldens kommende timer.

198342619_4610028132343913_8975398306240

Jivamukti yoga åpen klasse

Dette blir en energigivende yogaklasse der både Malin og Camilla underviser sammen. Her handler det om å bruke den kroppen man har, og gjøre så godt man kan med sitt utgangspunkt. Vi vil gi dere en reise gjennom en jivamuktiyoga åpen klasse hvor vi tar for oss månedens tema, chanter til den herlige lyden av harmonium, spiller herlig musikk og avslutter med avspenning og meditasjon. Alle får en liten nakkemassasje til slutt.

7.jpg

Yinyasa

Yin yoga jobber dyt inn i kroppen med passive, lengre hold i hver enkelt yogaøvese.  Yin yoga jobber dypt med bindevevet, det omfatter både ligamenter, bein og det dyepste laget med fascia nettverket i kroppen, i stedet for musklene. (som er hovefokuset i yang praksiser). Energetisk, påvirkere Yin yoga energi flyten, og forbedrer flyten av chi i kroppens organer.

9.jpg

Talk and miniworkshop

Bio-hacking & Hormon Balanse for kvinner. Bio hacking har økt i popularitet i de senere år med begreper som intermittent fasting,  men det er et samle begrep som omfatter et bredt spekter av aktiviteter for å optimere din biologi; både kropp, hjerne og menneskelig natur. Det er noe som har eksistert i en del miljøer lenge, spesielt i USA,  men de aller første bio hackere var faktisk Yogi'er, daoister og herbalists. Nå har vi bare tilført moderne teknologi og fått et moderne fancy navn på det som egentlig har eksistert i tusenvis av år. Og ved hjelp av moderne teknologi vil vi også kunne utvikle dette til å bli nyttig for oss i fremtiden.

 

Når det er sagt. Kunnskap er empowerment,  men det avhenger av at vi bruker den på riktig måte. Det som noen ganger er negativt med helse  trender er at det blir brukt på en ukritisk måte, noen ganger blir en bra ting til en negative ting pga misbruk eller noe blir "lost in translation". For eksempel når det gjelder intermittent fasting, det er mange måter å gjøre det på, og ikke alt passer for alle. Visste du at kvinner i fruktbar alder helst ikke bør faste på samme måte som menn. Ofte i vitenskap og helse trender er det ting som er forsket på med menn som test subjekter og vi glemmer at kvinner har et helt annet hormon system blant annet og det påvirker ganske mye.

 

I dette foredrager skal vi ta for oss det som er spesifikt for kvinner.

 

Mestring i livet, å bli vår egen guru, handler om å få den riktige kunnskapen og redskapene så vi kan blomstre og være oss selv i full kraft. Selvsagt å ta vare på vår egen helse, at kroppen fungerer optimalt, er en viktig del av dette.

 

Vi vil ha god helse så vi kan gjøre det vi ønsker og drømmer om i livet, det avhenger av at vi spiller på lag med naturen, vår egen kropp.

2.jpg

Ashtanga

Ashtanga er en dynamism yogaform, som har en fast sekvens og går over seks serie utviklet av Shri K Pattabi Jois. I ashtanga utfører man et visst antall asana i en gitt orden hvor en kobler pust til bevegelse (vinyasa).

198342619_4610028132343913_8975398306240

Satsang og avslutningsseremoni

Vi avlslutter yogahelgen med en rolig og fin satsang.